Cel de-al treilea lungmetraj realizat de Marian Crisan, Orizont, a avut premiera mondiala in cadrul Tallin Black Nights Film Festival si se bucura totodata de cronici elogioase in publicatii internationale. Acesta e catalogat ca fiind un thriller 100% romanesc, iar incadrarea in acest gen nu poate fi altfel decat imbucuratoare, deoarece filmele care abordeaza subiecte politiste sau implica suspans si fiori pe sira spinarii nu abunda in cinematografia romaneasca.
Tine deja de domeniul firescului ca filmele romanesti sa aiba parte de notorietate si peste hotare. Multe pelicule sunt inscrise in competitii internationale, fac turul festivalelor de film de la nivel european sau mondial si adauga in palmares premii care confirma valoarea talentului artistilor din cinematografia romaneasca. Ceea ce poate fi catalogata drept prea putin explorata, e categoria thrillerului, deoarece tendintele cinematografiei romanesti sunt preponderent dramatice sau comice.
In film, Lucian (András Hatházi) si Andra (Rodica Lazar) formeaza o familie, care incearca sa isi gaseasca norocul si preiau astfel in adminstrare o cabana pierduta undeva în Muntii Apuseni. Lucrurile par sa meargă bine pana cand Lucian realizeaza ca tot ce se intampla pe munte si la cabana e controlat de Zoli (Bogdan Zsolt), un cap al mafiei taierilor ilegale de paduri. Pentru cei care au citit macar o data Moara cu noroc, de Ioan Slavici, subiectul e cu siguranta cunoscut pentru ca scenariul este intr-adevar inspirat de nuvela. Nu s-a urmarit insa o ecranizare fidela a textului, optandu-se mai degraba pentru o infatisare a Romaniei de azi. Regizorul este cel care a abordat rediscutarea temelor principale ale nuvelei într-o stilistică diferită de cea din ecranizarea clasică căruia îi aduce un omagiu cinematografic. “Filmul e construit pe intriga originala cladind tensiunea in jurul lui Lucian, un tata si un sot care ajunge la extreme pentru a-si proteja familia”, declara Marian Crisan.
Portalul online cineuropa.org scrie, la randul sau, ca Orizont e mai mult decat povestea unei familii puse intr-o situatie-limita: „E de asteptat ca publicul romanesc sa reactioneze puternic dupa premiera din februarie: scenariul abordeaza chestiuni intens discutate in anii din urma, precum defrisarile ilegale, dar filmul surprinde si combinatia toxica dintre coruptie si incompetenta autoritatilor, fenomene care ii fac pe multi romani sa considere ca traiesc intr-o tara in care legea nu conteaza”.
„Thrillerul lui Crișan”, continuă Hollywood Reporter, „incepe ca un film de groaza si se incheie intr-o nota apropiata de cea a western-urilor moderne. Unde mai pui ca arata minunat, gratie culorilor sterse, crepusculare, pe care directorul de imagine Oleg Mutu, una dintre figurile-cheie ale Noului Val Romanesc, le foloseste asemenea unui pictor.”
Cu astfel de mentiuni si descrieri, nu exista nicio indoiala ca la premiera din februarie 2016 salile de cinema vor fi pline, iar interesul va atinge cote maxime. Cel de-al doilea teaser lansat releva un film noiremblematic, care are cadre statice ce surprind intr-un mod inedit fiecare din cele 5 momente ale actiunii. Montajul de sunet si coloana sonora sunt esentiale in crearea atmosferei apasatoare a filmului.