Sunt peste trei sute de mii de Andrei in Romania, insa Andrei Hotoleanu face cel putin un lucru diferit fata de toti ceilalti, mai exact Different Motorcycle. V-ati prins, Andrei face bijuterii handmade pe doua roti, indeletnicire despre care ne-a vorbit intr-un interviu.
Ai putea sa ne spui cateva cuvinte despre Different Motorcycle si despre omul din spatele acestui concept?
Povestea cu Different Motorcycle a inceput in toamna lui 2015, odata cu oboseala de a mai crede ca pot avea o profesie/meserie care sa nu aiba legatura cu motociclismul. In urma diverselor activitati prin care am trecut in ultimii ani, am ajuns la concluzia ca pot avea o dezvoltare profesionala frumoasa numai daca este fondata pe un volum mare de munca. In acelasi timp am observat ca pot munci foarte mult si cu foarte multa placere intr-un singur domeniu, care include atat pasiunea mea cea mai mare cat si eliberarea spiritului creator. Sunt singurul din spatele acestui „concept”, in acest inceput de drum, dar sper ca intr-un viitor sa pot lucra intr-o echipa de oameni pasionati, educati si echilibrati pentru a putea crea impreuna niste motociclete extraordinare din toate punctele de vedere.
De ce motociclete?
De ce motociclete? O intrebare scurta, simpla la care imi vine foarte greu sa raspund fara sa nu devin plictisitor. Cred ca motociclistii inteleg ce vreau sa spun! 🙂 Eu consider ca este o chestie cu care te nasti.
Prin ce sunt diferite?
Cred ca la intrebarea aceasta ar trebui sa raspunda cei care au avut ocazia sa vada in realitate modelul creat de mine.
Cum si cand ai facut cunostinta cu lumea motocicletelor?
Eram atat de mic incat ma „incaltam cu fesul”, atunci cand un vecin de la scara alaturata a adus din Germania o mini-motocicleta pentru baiatul sau care, intamplator, era si colegul meu de joaca. Nu stiu daca va puteti imagina ce a insemnat tot acest fenomen pentru mine. Cativa ani mai tarziu, sub o presiune de incapatanare puternica, dupa multe episoade, am reusit sa-i conving pe ai mei sa ma lase sa urc pe primul meu scuter, la sfarsitul clasei a V-a. Am muncit foarte mult sa contribui si eu pentru el ca altfel n-as fi pupat :). Am fost si nu prea un copil rasfatat. De atunci, pasiunea si trasnaile au inceput sa evolueze frumos.
Cine te-a invatat acest mestesug?
Practic, toata decizia aceasta de a construi motociclete de la zero a fost in premiera pentru mine, neavand un „profesor”de la care sa invat, care sa ma instruiasca si care sa ma dirijeze din umbra, insa am avut un fundament bazat pe cunostinte de mecanica practica, meserie furata de la o persoana foarte draga mie, bineinteles, mecanicul de motociclete al micului nostru oras, Vaslui, in care m-am nascut, dar si de la multe alte persoane din domeniu, cu care am avut ocazia sa interactionez. In afara de aparatul de sudura pe care a trebuit sa-l invat anul acesta, restul sculelor nu erau straine de mine si nici eu de ele. Mi-a fost usor sa incep, dar lucrurile s-au complicat putin mai tarziu.
Cand ai construit prima motocicleta?
Am modificat motociclete, am mai avut niste incercari in trecut, dar au fost jocuri, a fost fail, nimic cu care sa ma mandresc. Acum ca mi-am luat pasiunea in serios si ca am imbratisat-o hotarat ca pe o meserie, consider ca am reusit sa construiesc un obiect frumos care se impune si care a dat startul la multe alte viitoare proiecte.
Ce poate sa faca?
Poate sa straluceasca intr-un fel anume, cred eu. Pe langa armonia pe care am incercat sa o creez intre liniile simple si materiale, am construit-o in jurul unui motor rar si frumos, cu un sunet deosebit, cu o valoarea sentimentala pentru multe persoane, acesta fiind un motor nemtesc din jurul anilor `40.
Unde a ajuns?
A ajuns atat in atentia pasionatilor de motociclete cat si in atentia celor care poate nici nu au vrut sa acorde prea mult timp vreodata motocicletelor. De la cei mici pana la cei in varsta. Mai mult decat o motocicleta, este un obiect artistic.
Cate modele ai realizat pana in prezent?
Este prima si singura motocicleta realizata pana acum.
Cat timp ai lucrat la ea?
La acest proiect am lucrat 5 luni, in conditiile in care a fost primul meu proiect. Am fost nevoit sa invat si sa ma obisnuiesc cu multe lucruri. Acum, la cel de-al doilea proiect pe care l-am inceput, sper sa nu petrec mai mult de 4 luni, desi va fi un volum mai mare de munca, cu mai multe tipuri de materiale.
Cu ce te mandresti?
Eu sunt foarte mandru de fel 🙂 dar acum, mai mandru ca niciodata sunt de elenul pe care l-am capatat in urma acestui proiect.
Ce dificultati intampini in munca ta?
Aceasta este o intrebare foarte interesanta si aici am sa povestesc mai multe si am sa incep chiar cu handicapul Romaniei la capitolul fabrici, utilaje, mesteri, diversitatea materialelor si energia consumata in aceste directii. Bineinteles ca n-am reusit inca sa detin (desi acesta este scopul si planul meu) toate acele utilaje imense si necesare cu ajutorul carora poti prelucra materialul pentru a crea piesa dorita, motiv pentru care am incercat sa le caut prin Bucuresti. Le-am gasit. A fost cumva ok. Dar comparativ cu ce se intampla in alte state sau pe alte continente, stam foarte slab chiar si la capitolul acesta, in ciuda potentialului extraordinar de mare al romanilor si a meseriasilor romani care par a disparea odata cu trecerea anilor. Lipsa de utilaje moderne se resimte in viteza de lucru si calitatea acestuia. De ce fac aceste comparatii cu alte tari? Pentru ca la nivel modial, cu ei concurez sau vreau sa cred ca voi concura daca nu am reusit inca sa o fac si tare mult mi-as dori sa existe, la un moment dat, un fair-play, atat pentru mine cat si pentru restul tinerilor romani care probabil se afla exact in aceeasi situatie si in aceleasi sau poate chiar mai multe constrangeri si limitari. De asemenea, o alta dificultate prin care am trecut a fost cea de a pierde multe prietenii si de a lega mai putine, dar mai stranse. In concluzie vreau sa spun ca dificultatile sunt multe si apar in permanenta, insa puse in balanta cu satisfactiile si sentimentele frumoase care apar dupa, nu au nicio greutate.
Ce satisfactii iti ofera motocicletele?
Pentru mine motocicleta este drog, este relaxare si calmare, familie, adrenalina, este arta, dar totusi niciodata n-a fost un lifestyle. Ele au gravitat in jurul meu, nu eu in jurul lor. Nu cred ca s-a citit vreodata pe mine ca sunt motociclist, ba chiar mai mult ca ma lupt sa devin un adevarat constructor de motociclete.
Am vazut ca ai fost la Salonul Auto Moto. Cum a fost acolo?
Cea mai frumoasa experienta am trait-o la SMAEB, Romexpo. Acolo am legat prietenii pretioase, am primit sustinere si energie pozitiva cat pentru restul anului. Satisfactii si sentimente de care uitasem, iar motocicleta n-a zambit, n-a stralucit si n-a fost admirata mai mult decat atunci!
Ce te inspira?
Inspiratia cea mai mare a venit de la capodoperele americanului Max Hazan, pe care l-am contactat si care m-a sfatuit foarte frumos! In schimb, in urmatoarele doua proiecte, Romania folclorica este sursa mea principala de inspiratie. Arta populara, mestesugul romanesc pe cale de disparitie. Sper sa placa mult tuturor!
De unde faci rost de piese?
Cadrul si compenentele principale ale unei motociclete sunt facute de catre mine din materiale brute: tevi, bare pline, foi de tabla din diferite grosimi, iar motoarele si unele componente ale rotilor le cumpar de la diferiti colectionari sau detinatori de motociclete rare.
Ce planuri de viitor are Different Motorcycle?
Different Motorcycle e cam incapatanat. Asteapta in aceasta vara un raspuns pentru o colaborare cu un brand destul de puternic in industria automobilelor, o colaborare in care voi primi finantare si o parte dintre piesele de care voi avea nevoie, iar eu voi da la schimb un obiect artistic, o motocicleta completa din toate punctele de vedere. Incapatanarea consta in dorinta de a reusi sa fac Romania sa straluceasca pe harta mondiala a motociclismului in anii care vor urma.
Cand ti-ai obtinut permisul de conducere?
Permisul de conducere l-am obtinut in urma cu aproape 6 ani jumate si l-am plimbat foarte multi kilometri, pe doua roti, in tot acest timp.
Daca ai fi o motocicleta, ce model ai fi?
Daca as fi motocicleta, as fi trei motociclete de fapt 🙂 BMW S1000RR, Ducati (mai multe modele) si KTM (la fel, mai multe modele), toate trei marcile fiind preferate de mine in egala masura, fiecare avand frumusetea ei.
Care traseu din tara este numai bun de strabatut cu motocicleta?
Cel mai bun traseu este cel care e cel mai potrivit pentru tine si genul de motocicleta pe care o conduci!
De ce marile branduri romanesti de motociclete sunt fie moarte, fie in coma?
Probabil din cauza ca romani!
Ce parere ai despre creatiile celorlalti constructori de motociclete din tara?
Nu sunt foarte pus la punct cu ce se intampla si in alte ateliere din Romania, dar din cate am observat pe la saloane, pe internet si prin trafic, am vazut motociclete frumoase. Poate concurenta ne va ajuta pe toti sa facem lucruri din ce in ce mai frumoase. Ar cam fi si timpul!
Ce sfaturi ai pentru tinerii care vor sa devina constructori de motociclete?
Nu obisnuiesc sa dau sfaturi, dar cred ca ar trebui sa inceapa mai repede ce au de mult timp in plan sa faca! Sa nu mai piarda timpul! Sa nu mai plece urechea la gura altora! Si nu numai cei care vor sa devina constructori de motociclete, ci si toti ceilalti din alte domenii. Chiar daca startul e greu si aparent nu promite prea multe, creste frumos si repede apoi! Daca e si pasiune la mijloc, trebuie sa mearga! Cu cat te vei purta mai serios cu ceea ce faci, cu atat ceea ce faci va deveni un lucru mai serios!
Ce faci cand nu construiesti motociclete?
Cand nu construiesc motociclete? Ma mai impiedic pe la facultate si la propriu si la figurat! Sunt un student mediocru, cu rezultate nu prea bune, de cele mai multe ori imi spun ca-s prost orientat! Cand nu construiesc motociclete si cand nu ma impiedic pe la scoala, sunt clar setat pe viata sociala de noapte! 🙂 Construiesc o alta armonie intre bautura, femei, filosofie si teatru! Iar de fiecare data cand am ocazia, ma plimb cu motocicleta!
Care sunt locurile tale preferate din Bucuresti?
Pentru mine Bucurestiul este cel mai frumos oras din lume exact asa cum e el, ca un intreg! Tin foarte mult la el si-l apar impreuna cu multi alti oameni frumosi, de tampiti ca mine! Am si locuri preferate in functie de domeniile de activitate! Dar in general imi place sa iau pulsul de peste tot!
Unde te gasim?
Ma gasiti pe Facebook, pe pagina mea de „artist” 🙂 sau a atelierului, Different Motorcycle. Apoi, dupa caz, oriunde e nevoie!
Sursa foto: arhiva personala Different Motorcycle